Tuesday, May 10, 2011

KARYA FYNN JAMAL



Ini kisah tentang seorang perempuan , seorang gadis yang masa itu masih kecil dan perawan , pejam kan mata dan bayangkan saja situasi nya berada di dalam suatu tempat kecil terpuruk yang dikau namakan jamban  , aku tidak tahu tentang kamu kamu , aku tidak tahu apa cerita kamu , tapi ini cerita aku maka dengar kan ambil mata kamu dan paku ,
Dengar cerita aku disuatu masa , ketika dahulu di suatu masa , menangis sendiri di suatu masa , tentang diri sendiri di suatu masa , aku dibesar kan dimanja disayang , aku  dibesar kan dengan segala rasa , aku dibesarkan dengan penuh cinta , aku dibesar kan biasa saja .
Ayah bonda kenapa bohong ? kenapa engkau hendak bohong ? dulu dikata aku lah raja puteri jelita sekalian rakyat jelata akan mencemburui jiwa aku , tapi ayah bonda dunia tak mahu kan jiwa aku !! yang dihendakkan cuma wajah dan rupa saja wahai ayah bonda kenapa engkau bohong saya ??!!!  
Aku dibesar kan sebagai seorang gadis , yang gemuk pendek busuk tak cerdik , aku diakatakan orang “Hey BABI kenapa engkau sangat jelik ?”
Wahai ayah bonda kenapa dibohong ? aku ini bukan disini tempat aku tak sepatut nya dibiarkan diluar pergi ! aku patut disimpan di suatu tempat dimana cuma ada ayah ibu , dimana mereka akan sayang aku , untuk siapa aku , untuk siapa aku .
Bila aku diluar aku dikeji , bila aku keluar aku dimaki , kerana yang dimahukan Cuma wajah rupa seri !!
Ayahbonda kenapa bohong saya ?? ayahbonda kenapa tak cerita ?? dunia tempat kejam , dunia macam macam !! depa tak suka saya , depa tak cinta saya !!?
Kenapa ayah ?? kenapa bonda ? tak dikhabar kan yang mereka mereka yang tak sukakan siapa saya , yang hendak dari dulu menjadi saya . mereka semua hendak saya jadi cantik badan jelita , tapi itu memang bukan saya , bukan saya , bukan saya .
Maka apakah aku harus pergi ? duduk dirumah dan terus mati ! apakah aku tinggal disini , tak akan pergi , tak akan pergi !! dunia tempat kejam , dunia macam macam , tapi jangan sedar dengar kan semua kata mereka ! dunia memang kejam , dunia macam macam , tapi jangan lah engkau percaya kata mereka .
Biar kita begini sahaja buruk , gemuk , besar , cantik , biar saja diri kita cantik , molek , hodoh , jelik . SIAPA KITA ITU KITA , CINTA SAJA JIWA KITA , kalau mereka tak suka pergi mampus tak apa !!!!!

p/s : Hasil karya fynn jamal , sungguh hebat setiap kata kata yang cuba dia sampai kan . setiap baris ayat mempunyai maksud yang tersendiri . ini adalah salah satu karya beliau yang aku minati sebab apa yang dia cuba sampai kan dalam puisi ini lebih kurang macam jalan hidup aku J

No comments:

Post a Comment